قوانین ترافیکی

در این بخش

اطلاعات بیشتر

صدور مجور ایجاد داربست

در این بخش ...

اطلاعات بیشتر

صدور مجوزهای ترافیکی

در این بخش ...

اطلاعات بیشتر

 ترافیک آنلاین

جهت ورود اینجا کلیک نمایید .

اطلاعات بیشتر

در نشست خبری طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان بیان شد:

لطفا اطلاعات دقیق!

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری کرمان، در جمع خبرنگاران، با اعلام این خبر که آمارگیری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر کرمان و تکمیل پرسش‌نامه با کمک دانش‌آموزان پایۀ هشتم ساکن شهر کرمان، از 14 تا 18 آبان‌ماه، اجرا می‌شود، از شهروندان خواست با ارائه اطلاعات دقیق، به ساماندهی وضعیت ترافیک شهر، کمک کنند.

 

به گزارش کرنا، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری کرمان، در نشست خبری که در آستانۀ شروع این آمارگیری، با حضور دکتر صفارزاده، عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور طرح جامع ترافیک کرمان و دکتر ممدوحی همکار وی، برگزار شد، طرح جامع حمل‌و‌نقل و  ترافیک شهر کرمان را کاری بزرگ و ماندگار و نتیجه آن را تا دوره‌های بعدی مدیریت شهری، تاثیرگذار دانست و جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و جایگزین‌کردن تصمیات کارشناسی و مهندسی را ازجمله رویکردهای اصلی این طرح برشمرد.

وحید خلیفه، هدف از برگزاری این نشست خبری را ارتباط نزدیک رسانه‌ها با عوامل اصلی این طرح ذکر کرد و افزود: هدف بعدی، تبیین مطالعات پژوهشی طرح جامع ترافیک شهر کرمان، برای جامعه است.

وی با بیان این موضوع که مردم و رسانه‌ها باید بتوانند درباره تصمیمات گرفته‌شده، پرسش کنند، ادامه داد: دوسال در تلاشیم که این طرح به نتیجه برسد و در حال‌حاضر نیز، با تبیین مطالعات در حوزه شهرداری، می‌توانیم ادعا کنیم که زیرساخت‌ها را آماده کرده و برای ایجاد تحولی بزرگ پیش‌قدم شده‌ایم.

 

طرح جامع ترافیک نقشه راهی مشخص

خلیفه، تبیین درست این طرح را موجب همراه‌شدن مردم دانست و بیان کرد: اگر فرایند جمع‌آوری اطلاعات صحیح انجام شود، موفقیت مطالعات این طرح جامع افزایش می‌یابد و به‌همین دلیل از مردم خواهش می‌کنیم با ارائه اطلاعات دقیق به ما، و درحقیقت به ساماندهی وضعیت ترافیک شهر کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه شهر کرمان، تراکم جمعیتی پایینی دارد و نباید ترافیک داشته باشد، گفت: این طرح جامع ترافیک ازجمله طرح‌های مهم در شهر و نقشۀ راهی برای مشخص‌شدن  مدیریت رفت‌وآمدهاست.

ْعضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور طرح جامع ترافیک کرمان نیز، در این جلسه با اشاره به اهمیت و ضرورت طرح جامع ترافیک برای شهر کرمان، گفت: در این آمارگیری به اطلاعات مفید غیرشخصی و غیرمحرمانه شهروندان نیاز داریم و فقط می‌خواهیم ببینیم در مناطق شهری کرمان چقدر رفت‌وآمد وجود دارد تا مشخص شود چقدر خودرو، اتوبوس و معبر نیاز است.

 

برنامه‌ریزی براساس مطالعات سفر

محمود صفارزاده، افزود: به‌دنبال آن هستیم تا بدانیم شهروندان ساکن کرمان، با چه وسایلی و در چه زمان‌هایی سفر می‌کنند تا براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: برای این منظور، پرسش‌نامه‌هایی تهیه شده که به دانش‌آموزان پایۀ هشتم همۀ مدارس شهر داده می‌شود و دانش‌آموزان این پرسش‌نامه‌ها را به خانه برده و با کمک خانواده به سوالاتی که در آن آمده، پاسخ می‌دهند.

مشاور طرح جامع ترافیک شهر کرمان، در ادامه توضیح داد: علاوه بر هر خانواده، دانش‌آموزان باید یک پرسش‌نامه را هم به همسایۀ ترجیحا دست‌راستی خانه‌شان بدهند تا تکمیل کند و به سوالاتی ازجمله اینکه در روز ۱۴ آبان‌ماه هریک از اعضای خانواده که سن بالای پنج سال دارند، در شهر کرمان از کجا به کجا رفته‌اند و با چه وسیلۀ نقلیه‌ای تردد کرده‌اند، در این پرسش‌نامه پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه در پروژۀ تهیۀ طرح جامع ترافیک شهر، هیچ‌یک از اطلاعات شخصی و محرمانۀ شهروندان درخواست نمی‌شود، گفت: نیاز نیست آدرس دقیق در پرسش‌نامه درج شود؛ بنابراین، به‌طور دقیق مشخص نمی‌شود که هر پرسش‌نامه را چه‌ کسانی تکمیل کرده‌اند.

صفارزاده، تاکید کرد: مردم باید به این باور برسند که با پاسخ درست به سوالات در  سرنوشت ترافیکی شهر کرمان، نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

نقش موثر مردم در سرنوشت ترافیکی شهر

در ادامه‌، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو تیم مشاور طرح جامع ترافیک شهر کرمان، این طرح را سندی بلندمدت دانست و گفت: تجربیات قبلی نشان داده که خروجی این طرح گاهی تا ۳۰ سال وجود دارد و همین نتیجه، اهمیت مطالعات را نشان می‌دهد.

امیررضا ممدوحی، ادامه داد: اطلاعاتی که در جریان آمارگیری ۱۴ تا ۱۸ آبان‌ماه نیاز داریم مربوط به الگوی سفرهای ساکنان شهر کرمان است و می‌خواهیم بدانیم که مردم  از کجا به کجا و با چه وسیله‌ای سفر می‌کنند، چه تعداد دوچرخه، خودرو، یا موتور دارند.

 

لزوم اعتماد‌سازی در جامعه

وی با تاکید بر اینکه نقش و مشارکت مردم در جمع‌آوری این اطلاعات بسیار تعیین‌کننده است، عدم اعتماد به مسئولان در جریان آمارگیری‌های مشابه در برخی شهرها را یکی از مشکلات دانست و از رسانه‌ها خواست که این اعتمادسازی را انجام دهند.

ممدوحی، تصریح کرد: داده‌ها و اطلاعاتی که مبنای مد‌ل‌سازی ما می‌شود، بسیار مهم است و فرایندی که ما برای آمارگیری دنبال می‌کنیم، سه دهه است که در ایران انجام می‌شود.

وی از انجام این مطالعه در ۳۰ شهر ایران، خبر داد و گفت: این مطالعات پیش از این بوده و کار جدیدی نیست.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس، با تاکید بر اینکه هرچه اطلاعات دقیق‌تر باشد، خروجی مطالعات دقیق‌تر خواهد بود، توضیح داد: براساس اطلاعات امروز، برای یک سال مدل‌سازی کردیم و به اتکای این اطلاعات می‌توانیم دقیق بگوییم که شهر مترو یا «بی‌آرتی» نیاز دارد یا خیر.

 

نقش مهم معلم‌ها در موفقیت آمارگیری

 ممدوحی، با یادآوری روزهای فرآیند آمارگیری، که از 14 تا 18 آبان‌ماه، انجام می‌شود، روز چهاردهم را اصلی‌ترین و مهم‌ترین روز آن دانست و از نقش راهنمایی‌کننده معلم‌ها و توضیحی که به دانش‌‌آموزان می‌دهند، به‌عنوان نقشی مهم  در موفقیت این آمارگیری نام برد.

عضو تیم مشاور طرح جامع ترافیک شهر کرمان، با بیان اینکه بخشی از اطلاعات درخواستی، مربوط به ویژگی‌های خانوادگی و بخشی دربارۀ جزئیات سفرها است، یادآور شد: ما به ۶۰۰۰ نمونه نیاز داریم، هرچند  تعداد دانش‌آموزان شهر کرمان خیلی بیش‌تر از این است، اما پاسخگویی ۶۰  درصد دانش‌آموزان هم کافی است.

ممدوحی،  با اشاره به اینکه نیازی به درج آدرس دقیق در این پرسش‌نامه نیست و تنها درج هشت رقم اول کدپستی ۱۰ رقمی هم کفایت می‌کند، افزود: اساس کار ما ناحیۀ ترافیکی است و همین که مردم نام کوچه و خیابان خود را در آدرس مشخص کنند، کفایت می‌کنند.

  

شمارش جمعیت شناور شهر

عضو تیم مشاور تهیۀ طرح جامع ترافیک کرمان، در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر تردد ساکنان شهرها و روستاهای اطراف کرمان در داخل شهر، جمعیت شناور شهر را نیز  جزو آمارگیری اعلام کرد و  گفت: آنچه در آبان‌ماه انجام می‌شود، برای تعیین الگوی سفرهای شهری شهروندان کرمان است.

وی با بیان اينکه جمعیت شناور در آمارگیری دروازه‌ای تعیین می‌شود و در کرمان پنج دروازۀ اصلی و چهار دروازۀ فرعی وجود دارد، افزود: در روزهای آمارگیری با هماهنگی پلیس راهور، از هر پنج خودروی عبوری، یک نفر را نگه می‌داریم و اطلاعات سفرش را می‌گیریم.

ممدوحی بیان کرد: کار به محدودۀ اصلی شهر محدوده نمی‌شود؛ بلکه لایۀ خارجی شهر، یعنی استان و پایانه‌های آن نیز، در این آمارگیری وجود دارد.

در این جلسه یکی از کارشناسان ارشد ترافیک، با اشاره به اینکه شهر کرمان پیش از این، طرح جامع ترافیک داشته است، اظهار کرد: پس از چند سال از اجرای آن، کارشناسان و مدیران شهری متوجه شدند که طرح مناسبی نیست و با صرف‌نظر از بازنگری در آن، تصمیم گرفته‌ شد طرح جدیدی برای شهر نوشته شود.

میرحسینی ادامه داد: این طرح در مرحلۀ مطالعات است و حالا مشاور قصد دارد از 14 تا 18 آبان‌ماه بخشی از آمارگیری موردنیاز را انجام دهد و روز 14 آبان‌ماه مهم‌ترین روز در این بازۀ زمانی است.

وی پیشینه تهیۀ طرح جامع ترافیک را مربوط به اوایل دهۀ هفتاد در تهران و اساتید دانشگاه صنعتی‌شریف را مبدع، طراح و مبتکر این برنامه برشمرد.

میرحسینی، با اشاره به اینکه  فرآیند آمارگیری حرفه‌ای در کشور ما، به‌شکل دقیق جواب نمی‌دهد، گفت: در این شرایط، تصمیم گرفته شد دانش‌آموزان پایه هفت و هشت به‌عنوان عضو کنجکاو و قابل اعتماد در خانواده‌ها برای این منظور انتخاب  شوند.

 

معرفی مدیر عامل

 

وحید خلیفه

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل 

ورود کاربران

حاضرین در سایت

ما 36 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

Go to top